Afvallen en nooit meer aankomen: review

20180308_232036_0001

De titel van dit boek sprak mij meteen aan. Afvallen is zeker niet makkelijk maar wat ik nog moeilijker vind (en ik ben zeker dat ik niet de enige ben), is daarna niet meer aankomen. In deze blogpost vertel ik jullie wat ik van het boek vond.

Momenteel probeer ik eigenlijk niet af te vallen en als fitgirl, kom ik zelfs graag wat aan in spieren maar toch leek het boek mij interessant. Voor de zomer probeer ik namelijk meestal wel om wat af te vallen maar om die kilo’s er gedurende de zomer af te houden en na de zomer niet meteen veel te snel aan te komen, dat vind ik toch wel moeilijk. Daarom was het boek voor mij ook heel handig! Het boek is geschreven door Eveline Van De Waterlaat en Leo Versluys. Eveline is diëtiste en toegepast psycholoog. Leo is leiderschapsadviseur en executive coach. Dit leek me eigenlijk al een heel goeie combinatie om een boek als dit te schrijven. Ik was heel nieuwsgierig toen ik het boek ontvangen had en ben er meteen in beginnen lezen. Helaas heb ik op reis water op het boek gemorst. Een goed boek wordt altijd vuil omdat je het overal meesleurt, toch? Toen school startte had ik helaas iets minder tijd maar het is me toch gelukt om het boek uit te lezen! Wat vond ik er nu eigenlijk van?

29187050_10214553804186567_2188097825118617600_n

Pluspunten

Wat ik echt super vind aan dit boek is dat het vooral focust op niet meer aankomen en niet alleen op afvallen. Daarnaast leggen de schrijvers veel meer nadruk op het mentale dan op het eten zelf. Ik denk dat de meeste mensen wel al een beetje weten hoe ze kunnen afvallen en gezond kunnen eten maar we weten niet allemaal waarom het dan toch niet altijd lukt.
De layout van het boek vind ik echt heel leuk. Het ziet er helemaal niet saai uit, integendeel. Het boek bevat echt super veel informatie. Je komt meer te weten over jezelf, er staat heel veel info in over voeding, je kan verschillende oefeningen doen, er staan Q&A’s in, tips… De schrijvers gebruiken heel veel praktische voorbeelden die ook zeer herkenbaar zijn. Zo kan je heel specifieke problemen die jij ervaart aanpakken. Als het met dit boek niet lukt, dan zal het nooit lukken. Alles wat je nodig hebt, staat gewoon in het boek.

29137042_10214553070808233_8008929510894338048_n

Minpunten

In het boek staat ergens dat je om snel af te vallen een laag koolhydraten dieet kan doen. Ik ben geen diëtiste maar persoonlijk ben ik geen fan van weinig koolhydraten eten. Natuurlijk moet je om af te vallen wel wat minder eten maar zeker als je veel sport, vind ik het niet aan te raden om zo weinig koolhydraten te eten. Persoonlijk word ik zelf heel snel ongemakkelijk als ik te weinig eet. Ik denk ook dat snel afvallen moeilijker vol te houden is en dat het daarna dan ook zwaarder zal zijn om niet weer aan te komen. In het boek doen de schrijvers ook een beetje alsof één kilogram per week afvallen perfect is en een halve kilogram per week goed maar wel het minimum. Hier ben ik ook niet mee akkoord. Het hangt natuurlijk ook af van persoon tot persoon maar ik vind een halve kilogram per week al heel veel. Als je te snel afvalt, ga je ook makkelijker spieren verliezen en dat wil je natuurlijk niet. Zoals ik al zei, ben ik geen diëtist maar dit is mijn mening.

29176883_10214553126609628_1089423080310177792_n

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het boek. Ik zou iedereen aanraden om het te lezen! Volgens mij kan dit boek veel mensen net dat extra duwtje in de rug geven en ervoor zorgen dat de afvalpogingen eindelijk een succes zijn.

Wil je graag de eerste 3 hoofdstukken van het boek gratis lezen? Klik dan hier. Wil je graag het boek meteen bestellen? Klik dan hier.

Liefs,

Jana